torsdag 9. juli 2009

Oppdatering fra ferien.

Her er litt av hva vi gjør på vestlandsfjellet: Mandag kom vi opp på eftaen. Vi rigget "campen" i øsende regn. Ikke noe ønskestart på ferien, men det gikk. Hege, Trond og Lena hadde fått med seg en blindpassasjer i vogna, så de måtte kjøre mot øst igjen med katten Solan. Christian og Markus møtte dem på halvveien, og Solan ble trygt fraktet hjem. Da de kom tilbake koste vi oss med litt mat. Utpå kvelden prøvde vi fiskelykken, og den var der.
Tirsdag gikk vi en lang og fin tur opp på et fjell. Vi målte høyden til 1450 m.o.h. Vi skulle prøve fiskelykken der og, men der var det is på vannet, så det fungerte veldig dårlig. Vi slapp hundene litt oppe på toppen, for der var det ikke noe sau. For det er det jammen meg nok av her! Det bæer over alt. Da vi gikk ned igjen, tok vi noen fine fisker i noen "kulper" lenger ned. Middagen ble reddet. Vi grillet fersk ørret og Line og Rune's spesialitet (grønnsaker i folie) Det er såååååå godt. Kveldsmaten var røket ørret og flatbrød.
Onsdag reiste vi til Aurland for å titte litt og handle. Jeg kjøpte meg Aurlandssko. Noe jeg har hatt lyst på lenge. Turen gikk videre til Stegastein, en ny panorama utsiktsplattform 650 m.o.h. Dette ble kåret til årets anlegg i 2006. Så kjørte vi over et nytt fjell som jeg ikke husker navnet på. Der var det kun 5,5 varmegrader oppå. Brrr. Så gikk turen nedover igjen. Vi stoppet for å spise på Habakken. Så kjørte vi gjennom Lærdalstunellen, som forøvrig er verdens lengste med sine 24,5 km. En spennende opplevelse, og ikke minst fin. På kvelden lokket fisken igjen, og denne gangen rakk vi (Roar og jeg)nesten ikke å kaste uti sluken før fisken beit. 15 stk. på et par timer.
Det var kjempemorsomt.
I dag skulle vi egentlig gå ifra Geiteryggshytta og innover i fjellet, men regnet satte en stopper for det. Vi kjørte tilbake et stykke på veien, der været var bedre, og der tok vi hundene med oss oppover i lia, mens gutta og Lena ville fiske. Vi gikk en times tid, og da vi kom ned igjen, reiste vi ned til Steinbergdalen fjellstue. Der spiste vi rømmegrøt. Etter maten gikk Hege D., Trond og Roar med alle hundene turen ned igjen til Østerbø, der vi ligger. Turen har en beregnet tid på ca 4 t., men den spreke gjengen tok den på ca 3 t. Lena møtte dem halvveis. Skikkelig sprekt av henne og legge ut på en sånn tur alene. Ble noen skader underveis, som en ankel som er tråkket over, store vannblemmer under beina, og et vondt kne. (disse skadene var det de voksne som sto for)
Nå, i skrivende stund, ligger hundene og sover en velfortjent blund. Roar og Henning er ute og fisker. Vi andre slapper av og koser oss innomhus.
Bilder fra turen vil bli lagt i fotogalleriet så fort jeg kommer meg til ordentlig nett. Her nytter det ikke å prøve engang.
Gleder meg til å dele opplevelsene på bilder. Mye fint å se!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere